Tabea

Označení NRX-18 nese model, který vyrábí firma Nanda Racing Model. Model se dodává v nevelké a dostatečně pevné kartónové krabici. Už z potisku krabice se dozvíme, že na designu tohoto modelu se podílel pan Hirosaka. Toto jméno je v RC autosportu pojmem, takže plni očekávání můžeme nadzvednout víko krabice.
     Pod čirým lexanovým výliskem karoserie je na jednoduchém lepenkovém stojanu zafixován dvěma stahovacími páskami již sestavený podvozek. Pod stojanem se nachází instruktážní návod, maskovací fólie oken pro nástřik karoserie a samolepící reklamní polepy. Po straně krabice je vytvořen odkládací prostor pro umístění dalších komponentů, které v základu tvoří plastová trubička pro anténu přijímače, sponky pro uchycení karoserie, distanční podložky pro změnu charakteristiky pružících jednotek, náhradní spojovací materiál, atp.
     Podvozek NRX-18 nese základní znaky koncepce XRAY M18. Základ podvozku tvoří odolná plastová nosná deska, ke které jsou přišroubovány domky přední a zadní nápravnice. Domky plní funkci skříně diferenciálu a zároveň funkci držáku ramen polonáprav. Do domku jsou integrovány i příchytné prvky držáku pružících jednotek polonáprav a horní desky. Polonápravy jsou tvořeny dvěma trojúhelníkovými rameny, která jsou ve svých úchytných bodech osazena kulovými čepy. Vrchní rameno je dělené a tak umožňuje nastavení úhlu odklonu kol. Mezi ramena je na kulovém čepu uchycen ložiskový domek nábojů kol, doplněný rejdovou pákou. U zadní nápravy je tento domek zaaretován do zvolené polohy táhlem, jehož délka určuje nastavení geometrie zadní nápravy. Na přední nápravě je na rejdové páce osazeno rejdové táhlo a ovládání rejdu zabezpečuje servo řízení přes táhlo řízení. Veškerá táhla jsou osazena kulovými čepy a již v základu jsou všechna řešena jako délkově nastavitelná. Tím je možné seřizovat geometrii náprav dle individuálních požadavků každého pilota.
     Polonápravy jsou nezávisle zavěšeny a na každé z nich zabezpečuje pružení pružící jednotka skládající se z pístu, pístnice a pružiny. Charakteristika pružení se dá ovlivnit přiloženými distančními podložkami. K tlumení pružení je využito třecí síly pístnice v pístu.
     V základní sestavě je podvozek již vybaven motorem řady 180. Motor je umístěn na podvozek v plastovém motorovém loži, a to rovnoběžně s podélnou osou podvozku. Konstrukce motorového lože neumožňuje změnu osové vzdálenosti primárního převodu. To znamená, že nelze měnit celkový převodový poměr pouhou změnou pastorku s odlišným počtem zubů. Kroutící moment motoru je násoben primárním převodem, který tvoří ozubená kola s čelním ozubením. Dále se kroutící moment přenáší na obě nápravy přes centrální náhonový hřídel na sekundární převody. Ty jsou tvořeny kuželovým převodem s integrovaným planetovým diferenciálem, na kterém je možné seřizovat jeho svornost. Dále je kroutící moment přenášen kardanovými hřídeli na kola. Veškeré rotační části jsou uloženy ve vysokootáčkových kuličkových ložiskách.
     Pětipaprskové ráfky kol jsou přišroubovány centrálním šroubem k náhonovým kardanovým hřídelím a svým nábojem jsou uloženy v ložiskách domků. Na ráfkách jsou nalepeny nízkoprofilové bezdušové pneumatiky, které jsou vyplněny pěnovou vložkou.
     K vyztužení podvozku slouží horní plastová deska, která je přišroubována na domky přední a zadní nápravnice. K horní desce je přišroubován držák antény RC přijímače a zadní sloupky určené k přichycení karoserie. Přední část modelu tvoří nárazník skládající se ze dvou částí. První část tvoří plastový nárazník z netříštivé hmoty, na který jsou přišroubovány držáky předních sloupků k přichycení karoserie. Na sloupky je nasunuta druhá část, kterou tvoří pěnový nárazník. V celkové sestavě nárazníku pěnový nárazník přesahuje v přední části plastový nárazník a tím je dostatečně zabezpečen tlumící účinek při nárazu.
     Zajímavým vzhledovým prvkem jsou brzdové kotouče, které jsou nasunuty na plášť domků kol. Na brzdových kotoučích nechybí imitace domků brzdových destiček.
     Před první seznamovací jízdou nám stačí podvozek osadit RC soupravou a pětičlánkovou sadou akumulátorových baterií pro pohon elektromotoru. Tyto komponenty nejsou součástí stavebnice a musí se tedy zakoupit samostatně. Do modelu se může použít RC výbava standardních rozměrů s mikroservem pro ovládání řízení a elektronickým regulátorem pro ovládání otáček elektromotoru. Podvozek a úchytné prvky sady baterií jsou navrženy pro osazení pětičlánkové sady, velikosti článku 2/3AA.
     Jak jsem se již zmínil, výrobce do stavebnice dodává čirou lexanovou karoserii, takže si ji musíme do konečné podoby zpracovat sami. Nejprve karoserii nůžkami na lexan ostříháme a poté přesně na podvozek usadíme. Vyznačíme si otvory pro nasunutí na sloupky držáků karoserie a tyto potom do karoserie zhotovíme. Všechny ostré hrany zabrousíme jemným brusným papírem. Pak nám už nic nebrání v důkladném odmaštění, maskování a lakování vnitřku karoserie podle svých představ.
     Jelikož je podvozek již v základu sestaven, stačí před první jízdou pouze běžně zkontroloval geometrii náprav a pro svůj dobrý pocit dotáhnout veškeré šroubové spoje.
     Stavebnici by se dalo vytknout jen to, že výrobce nedodává k modelu šroubovák pro provádění montáže či demontáže jednotlivých komponentů podvozku, motorové lože neumožňuje změnu osové vzdálenosti převodu a desky podvozku nejsou dostatečně tuhé. Poslední dvě jmenované výtky je možné odstranit dokoupením kvalitních tuningových dílů.

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.Mazlik72